Köpvillkor
Frakt & Returer
§1. Allmänt
Eugén Group AB (559344-1750) ingår endast avtal med personer som är myndiga (18 år). Om du är minderårig måste du ha tillstånd från föräldern.
Kontrakt tecknas på svenska och engelska och vi levererar över hela världen.
Avtal ingås när du väljer att skicka beställningen i kassan.
Priserna inkluderar 25% moms.
Vi reserverar oss för att rätta uppenbara fel, såsom pris- eller tryckfel, i efterhand. Om du inte är nöjd med vår rättelse kan du självklart annullera din beställning utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte utföra en beställning om till exempel produkten är slut i lager eller vid tekniska problem.
Om du önskar korrigera din beställning efter beställning kan vi göra detta först innan din beställning har lämnat vårt lager.
Alla varor förblir Eugén Groups egendom tills full betalning har mottagits av företaget.
Eugén Group AB förbehåller sig rätten att häva ett köp vid misstanke om bedrägeri.
​
§2 Leverans
Vi skickar paket över hela världen. Ibland finns en av varorna du beställt inte i lager och blir en restvara, det vill säga vi förbehåller oss rätten att sälja slut. Skulle din beställning inte skickas i tid* har du rätt att ångra ditt köp. (*Beställningar som inte skickas inom 7 arbetsdagar)
​
Om ditt paket och/eller ditt innehåll skadas under transporten när du tar emot det, rapportera det omedelbart på plats. Om paketet försvinner under transporten måste du meddela vår kundtjänst inom rimlig tid (2 månader).
Eugén Group skickar en orderbekräftelse till den e-postadress du angett innan vi skickar varorna till dig.
Leverans metod: Bästa lokala leverantör.
Fraktsedel: För beställningar som har låg vikt och volym kan leveransläget Fraktsedel användas. Denna leveransmetod är inte tillgänglig för förskottsbetalning per post eller för högre ordervärden. Fraktsedlar levereras direkt till din adress.
Paket till ombud: För beställningar till ombud använder vi Postnord, DHL eller UPS
När din beställning har anlänt till Postnords, DHL eller UPS utlämningsställe skickas ett meddelande till dig.
Avisering kan göras på ett av två sätt, beroende på om vi har ett korrekt mobiltelefonnummer för dig:
SMS-avisering till din mobiltelefon: aviseringen skickas samma dag som paketet anländer till ditt utlämningsställe.
Mailavisering: när ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas ett meddelande till din hemadress. Ta med kvittot och ditt ID till det angivna utlämningsstället för att lösa in din beställning.
Du kommer att behöva visa giltig legitimation för att hämta ditt paket. För icke-mottagare avhämtning, vänligen kontakta oss för mer information eller se information på leverantörens hemsida.
​
Vid eventuella leveransförseningar eller slut på försäljning kommer du att meddelas. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av försenad leverans eller slutförsäljning.
​
§3 Betalning
Kortbetalning: du kan betala med Visa, Mastercard eller American Express. Välj kortbetalning och följ instruktionerna. Varorna skickas direkt efter betalning och ingen extra avgift kommer att tas ut. Kortbetalningar hanteras av Klarna. Endast kort aktiverade med 3D Secure fungerar.
​
Faktura: vi erbjuder betalning mot faktura via vår partner Klarna. Vid fakturabetalning skickas varorna till folkbokförd adress. Om du inte vill att varorna ska skickas till din registrerade adress, använd ett annat betalningsalternativ. Det tillkommer ingen faktureringsavgift (0kr). Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning debiteras påminnelseavgift, dröjsmålsränta och gällande referensränta.
Delbetalning: vi erbjuder delbetalning i samarbete med Klarna. Du kan betala hela den återstående skulden när som helst under avbetalningsperioden. Avbetalningsalternativen vi erbjuder visas i kassan.
​
Swish: Du kan betala med Swish-appen via din mobila enhet, kontakta oss för detta alternativ.Följ sedan instruktionerna med ditt mobila bank-ID. Pengarna kommer att dras direkt från det konto du har kopplat till Swish-appen. Ingen extra kostnad. Vid retur återbetalas beloppet via Swish-appen. Transaktionen är omedelbar. Du får då ett meddelande i din Swish-app om att du har fått en återbetalning.
​
§4 Ångerrätt
Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Vid retur av vara som hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, ersätter konsumenten oss för den eventuella värdeminskning som uppstått. Värdeminskningens omfång bestäms av Eugén Group AB.
Ångerrätten kan nyttjas förutsatt att varan returneras tillsammans med de etiketter och originalförpackning/skolåda som följer med varan. Du har som kund rätt att undersöka varan men du får inte bryta plomberingar eller förpackningar. Ångerrätten gäller inte underkläder. För de fall där tillhörande fodral, emballage, informationsfolder och äkthetsintyg inte medföljer vid utnyttjande av ångerrätt, har Eugén Group AB rätt att neka returen. Vid retur av varor vars utleverans skett med hemleverans, sker samma returrutiner som vid övriga fraktsätt.
Byte: Vid byte är returfrakten fri förutsatt att den bifogade returfraktsedeln används. Ett byte innebär att du för varje returnerad vara väljer att köpa en ny vara. Eventuell mellanskillnad betalas tillbaka. Om du returnerar ett större antal varor än du byter till definieras det inte som en retur utan som ett återköp, se nedan.
Retur: Du kan returnera dina varor till Eugén Group AB kostnadsfritt inom 14 dagar och få pengarna tillbaka om du ångrat dig. Ångerfristen börjar gälla den dag du tagit emot din beställning. Kontakta oss i dessa fall.
Vid felexpedition kan du välja mellan att få en ny vara eller full återbetalning.
Alla varor som skickas tillbaka, måste vara noggrant emballerade, för att undvika skador på varan. Det är du som kund som står för transportrisken tillbaka till Eugén Group AB.
Reklamation: Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och eventuellt begära in plagget om så behövs. Normal reklamationsrätt är vanligen tre (3) år, ett upptäckt fel på en vara ska anmälas till oss inom skälig tid, det vill säga så snart det upptäcktes eller borde ha upptäckts. Detta anses vara inom två (2) månader från det att upptäckten gjordes. Fel som upptäcks inom sex månader efter det att varan levererats förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste du som konsument kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det var ett ursprungligt fel på varan.
Första åtagandet vid en reklamation är att åtgärda felet. Om detta inte går och reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny produkt.
Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda.
Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.
Returadress för ångerrätt och reklamation:
Eugén Group AB
Sjövägen 11
147 44 Tumba
Sverige
Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:
E-mail: info@artbyeugen.com
§5 Sortiment
Eugén Group AB reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet.
Eugén Group AB reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Eugén Group AB förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella pris fel.
§6 Force majeure
Eugén Group AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
§7 Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende Eugén Group AB:s tjänster eller produkter bör meddelas till Eugén Group AB:s kundservice via e-mail info@artbyeugen.com. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Du kan även använda den online plattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
Vi åtar oss inte att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist.